Tuesday, June 6, 2017

මහින්දාගමනය



ලක්වාසි බෞද්ධ ජනයා හට කිසිලෙසකවත් කළගුණ සලකා නිමකළ නොහැකි සුවහසක් සැදැහැවතුන් භක්ත්‍යාදරයෙන් සිහිපත් කරන්නා වූ උතුම්කාල වකවානුවක් ලෙස පින්බර ‍ පොසොන් පොහොය දැක්විය හැකිය. වෙසක් පොහොය දිනයේදි ගෞතම බුදුරජාණන් වහන්සේ තුන්ලොවටම අසීමිත සුවයක්, සැනසුමක් ගෙන ඒමට මග පෙන්වු අතර පොසොන් පොහෝ දිනය ශ්‍රී ලාංකිකයන් වෙත නිමල බුදු දහමේ ආලෝකය ලැබුණු දිනය ලෙස හැදින්විය හැක. එනම් පොසොන් දිනය ශ්‍රී ලාංකීකයන්ට ම ආවේණික වූ වැදගත් දිනයක් ලෙස දැක්විය හැකිය. න

බුද්ධ වර්ෂ 236 වැන්නේ නිමල බුදු දහම රැගෙන මිහිදු මහරහතන් වහන්සේ, ඉත්ථිය,උත්තිය,සම්බල,භද්දසාල, යන උපසපන් රහත් පස්නමත් ,සුමන සාමණේරයන් වහන්සේත් අනාගාමි,භණ්ඩුක උපාසකතුමාත් යන දූත පිරිස අනුරාධපුරට වැඩම කරනු ලැබීය. එකල ලක්දිව රාජ්‍ය පාලනය කළේ දෙවන පෑතිස් රජුය.

එ් වන විට ලංකාවේ පැවතියේ මිත්‍යා දෘෂ්ටික ඇදහීම් රටාවකි. හිරු  සදු වන්දනාව, ගස් ගල් වන්දනාව ආදි මිත්‍යදෘෂ්ටික ආගමික විශ්වාස මත පදනම්ව ජීවිකාව ගෙන ගියහ. මිහිදු හිමි ලංකාවට වැඩමකිරීමෙන් පසු පංචශීල ප්‍රතිපදාවෙහි රජු ඇතුළු පිරිස පිහිටු වීමේන් අර්ථාන්විත ජිවින ප්‍රතිපදාවක් ඇති  කරනු ලැබීය.
පරපණ නැසීම
අන්සතු දේ ගැනීම
අනාචාරයේ හැසීරීම
බොරු කීම
මත් පැන් පානය
යනාදී අකුසල ධර්මයන්ගෙන් වෙන්ව ජීවත් වීමට උන්වහන්සේ අපිට හුරු කරවන ලදී. මෙතෙක් පැවති අනාචාරී ජිවිතය සාරවත් කරලීමට මිහිදු හිමිගේ ආගමනය බෙහෙවින් බලපාන ලදී. ගමයි පන්සලයි වැවයි දාගැබයි යන සංකල්පයත් සමග අවිහිංසාවාදි ප්‍රතිපදාවට සිංහල ජනතාව එකල හුරු වූයේ බුදු දහමේ  ආභාසයත් සමගිනි.

1 comment:

ස්ත්‍රි පුරුෂ සමාජභාවය

ලිංගභේදය ස්ත්‍රීත්වය හා පුරුෂත්වය ස්ත්‍රී පුරුෂ සමාජභාවය යන පද සමාන අර්ථ ඇති පද ලෙස සමාජය විසින් බොහෝ අවස්ථාවලදී භාවිතා කරනු ලැබේ. ස්ත්‍ර...